Mange virksomheder har et stort uforløst digitalt potentiale. Mulighederne for at spare tid og penge er i den grad til stede. Digitalisering og automatisering af processer er vejen til både større effektivitet og ikke mindst større sikkerhed.
Men hvor skal du begynde?
Det giver rigtig god mening af tage fat i jeres nuværende systemer og undersøge om arbejds-flowet kan gøres mere effektivt og digitalt. Det vil være helt oplagt at starte i administrationen, idet der påhviler virksomheden en ny bogføringslov, hvor arbejdsgange og bogføringen skal digitaliseres allerede fra 2024.
Hvad betyder det helt enkelt?
- Dine bogføringsregistrering og bilag skal være digitale
- Du skal bruge et registreret bogføringssystem
- Du skal leve op til kravene om digital bogføring
- Du skal sikre at dit regnskabsmateriale opbevares digitalt, og at der løbende tages sikkerhedskopier.
Formålet med den nye bogføringslov er at styrke indsatsen mod snyd, samt hjælpe danske virksomheder med at undgå selv at lave fejl i regnskabet, når de indberetter skat og moms.
Digital bogføring er bogføring med et digitalt bogføringssystem. Bogføringen klares digitalt via en computer eller mobiltelefon, og dine kvitteringer, fakturaer etc. opbevares elektronisk.
Med andre ord skal dine arbejdsgange være digitale og dit regnskabsmateriale opbevares digitalt, så det er “farvel” til de mange ringbind på reolen.
Vi har i NHOW specialiseret os i at hjælpe virksomhederne med at gøre deres administration digitalt, yderligere har vi knowhow omkring hvordan systemerne samarbejder, således at integrationen fungerer optimalt og du får mest mulig ud af dit arbejde.
Du kan også læse nærmere om de nye krav til et digital bogholderi på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.