Dette er et enkelt koncept til at få dig til at definere hvorfor din virksomhed har eksistensberettigelse.

Ved at tage udgangspunkt i, hvorfor du gør, som du gør. Hvad der er grunden til, at din virksomhed eksisterer. Og hvad det er, du VIRKELIG er passioneret omkring. Virksomheder der er bevist om deres WHY, er mere succesfuld, er inspirerende og betydningsfulde.  Det hævder Simon Sinek i sin bog Start With WHY (2009).

The Golden Circle af Simon Sinek

The Golden Circle

Til at illustrere hvordan man bliver mere bevidst om sit WHY, og hvordan den menneskelige hjerne normalt arbejder, kan du bruge denne simple model. Modellen forsøger, i al sin enkelthed at illustrere, hvordan vi handler, tænker og kommunikerer.

WHY
Hvorfor – Dit formål, din vision eller årsag. Hvorfor eksisterer din virksomhed, og hvorfor interesserer det andre/kunder?

HOW
Hvordan gør du – Dine værdier. Hvordan er det, du gør anderledes eller bedre, end det andre gør?

WHAT
Hvad laver du  – Dine produkter og services, din markedsføring, PR og salg.

Langt de fleste mennesker og organisationer starter udefra og arbejder sig ind mod centrum af The Golden Circle, når de tænker, handler, kommunikerer, sælger osv., og det er der en logisk forklaring på: På den måde arbejder man sig nemlig fra det, der er lettest at forstå og beskrive mod det mest uafklaret.  Alle ved jo HVAD de laver, og de fleste HVORDAN, men de færreste kan svare på HVORFOR.

Og det er her modellen har sin berettigelse. Start med WHY det gør stor forskel:

  • Hav et klart og tydeligt WHY. Dine HOWs og WHATs skal tage udgangspunkt i og hænge sammen med – endda være uadskillelige fra – dit WHY.
  • Vær disciplineret omkring dine HOWs. Arbejd på, at dine værdier altid er i overensstemmelse med dit WHY. Og vær disciplineret i forhold til også at være konsekvent i forhold til at overholde dine værdier og principper.
  • Hold konsekvent fast på dine WHATs. Der skal også i dine produkter og services, i marketing, PR og salg være konsistens mellem WHY og HOW. Hvis du ikke er konsistent, vil din virksomhed fremstå uautentisk.

Selleri-prøven

For at det virker, er det vigtigt, at du afprøver HOW og WHAT i forhold til WHY.

Men hvordan finder man så ud af, hvilke HOWs og WHATs, der passer ind i ens organisation? Ved at foretage Selleri-prøven. Når du får et godt råd eller en idé til noget nyt i din virksomhed, skal du udsætte ideen eller rådet for Selleri-prøven.

Sinek illustrer prøven med en lille historie:
Du er til en fest, hvor du får flere gode råd fra nogle af de andre gæster. Den første mener, din organisation mangler M&Ms, den næste, at det er rismælk I mangler. Den tredje anbefaler småkager og den sidste selleri. Du lytter til alle disse gode råd, og næste gang du er ude at handle, køber du det hele. Men hvad nu hvis, du ikke har brug for det hele? Så spilder du dine penge. Og, som du står i køen i supermarkedet med vognen fuld, er der ingen, der kan se, hvad DU tror på.

Men hvis du kender dit WHY, inden du deltager i festen, så er det en helt anden situation. Når du eks. ved, at dit WHY er, at du altid gør ting, der er gode for din krop, så får du stadig alle de gode råd til festen. Forskellen er bare, at næste gang du er ude at handle, så køber du kun rismælk og selleri.

Når du filtrerer dine beslutninger gennem dit WHY, bruger du mindre tid i supermarkedet og sparer samtidig penge. Desuden er du sikker på, at du får værdi ud af alle dine beslutninger. Og som det mest vigtige: Når du står i køen med rismælk og selleri kan alle se, hvad du tror på. Du kommunikerer, hvad du tror på (dit WHY) gennem dine handlinger (WHAT).

Hvis dit WHY er tydeligt erklæret, kan alle i din organisation træffe beslutninger, lige så tydeligt og præcist som dig. Et WHY er et tydeligt filter, som alle beslutninger kan sies gennem; ansættelser, partnerskaber, strategier og taktik. Alle bør de bestå selleri-prøven.

Sådan finder du dit WHY

Dit WHY udspringer ikke af at kigge fremad, mod hvad du gerne vil opnå og ved at lægge en passende strategi, til hvordan du vil opnå det. Det kommer ikke fra markedsundersøgelser eller interviews med kunder og ansatte. For at finde dit WHY, skal du kigge i den modsatte retning.

Du finder nemlig dit WHY ved at kigge tilbage. Lige som Apples WHY, ifølge Simon Sinek, kom fra ungdomsoprøret i 60erne og 70erne, så udspringer dit og din virksomheds WHY også fra noget fortidigt. Fra din opdragelse, dine oplevelser osv.  

Enhver organisation er grundlagt af en person eller en gruppe af personer, som havde et ønske om at skabe noget større end sig selv. Det er dette ønske, denne passion, du skal finde – enten i dig selv eller i din organisation. For at finde dit WHY, handler det om noget så simpelt som at stole på din mavefornemmelse.

Så hvad er din virksomheds WHY? Hvorfor gør I, som I gør? Hvad er grunden til, at du står op om morgenen? Der er ifølge Sinek store fordele i at finde ud af det.